mandag den 25. maj 2015

Sæt dig ned og klap i: En indføring i grundlæggende meditation

Mange meditationsvejledninger anbefaler forskellige former for komplicerede og vanskelige teknikker. Disse indebærer i visse tilfælde særlige stillinger, vejrtrækningsteknikker, mantraer, bønner, visualiseringer, og så videre.

Selvom disse teknikker til tider kan frembringe eksotiske og måske endda nyttige resultater, vil jeg til enhver tid anbefale begyndere at starte med at meditere der hvor de er, nemlig ved bunden.

Følgende tekst er et forsøg på at forklare nogle grundtræk ved den aktivitet, som jeg betegner som meditation, samt udstyre begyndere med de nødvendige værktøjer til at starte en meditationspraksis.


Meditationens Indhold

Grundlæggende drejer meditation sig om to helt enkle ting:
1. At sidde
2. At observere

Jeg vil anbefale at du sidder ned mens du mediterer. Du kan også stå op hvis du foretrækker det, men det er vigtigt at have din krop i en stilling, som du kan udholde at være i i lang tid uden forstyrrelser. Du kan også vælge at ligge ned, men det er også vigtigt at du har din krop i en stilling, hvor du ikke falder i søvn. Det må derfor anbefales at sidde ned. Hvordan du sidder, er helt op til dig.

At observere er ikke helt så enkelt som jeg måske har fået det til at lyde. Som manualens titel antyder, handler det, i første omgang, om at tie stille. Lyt til verden, til din krop, til tankerne inde i dit hoved. Du behøver ikke tænke nærmere over det eller sætte ord på noget af det du hører. Lad blot lydene, følelserne og tankerne opstå som de gør helt naturligt, og giv så slip på dem igen. Du kan godt tage noget frem og kigge nærmere på det, hvis du har behov for det, men lad være med at knytte dig til noget. Hver gang du mærker at dine tanker begynder at bevæge sig ud af en eller anden tråd, skal du vende tilbage til din grundlæggende tilstand af stille observation.


Meditationens Struktur

For både begyndere og øvede mediterende vil jeg foreslå følgende struktur til en meditation:
1. Indledning
2. Meditation
3. Afslutning

Indledningens formål er at forberede kroppen og sindet på at der nu vil forekomme meditation. Indledningens konkrete indhold kan veksle meget fra person til person. Det kan bestå i at du tænder et lys, eller måske i at du slukker lyset. Det kan være, du lægger et tæppe ud for at afgrænse det rum, meditationen foregår i. Du kan også vælge at indledningen skal indeholde en erklæring om din intention med meditationen. Dette kunne for eksempel være: "Jeg vil nu forsøge at lære mig selv bedre at kende", "Jeg vil prøve at forstå..." eller "Jeg vil nu forsøge at udvide min bevidsthed".

Meditationen er den aktivitet, som jeg har forsøgt at forklare i det foregående afsnit.

Afslutningens formål er at lade kroppen og sindet vende tilbage til sin normale tilstand igen. Det kan også opfattes som en slags "omvendt indledning", hvor du ruller de forholdsregler, som du tog dig under indledningen, tilbage. Slukker eller tænder lyset igen, pakker dit tæppe sammen, og så videre. Afslutningen kan også indeholde en vurdering af den netop afsluttede meditation. Her kan du spørge dig selv: "Hvad oplevede jeg under meditationen? Hvorfor?".


Forhindringer

Der vil naturligvis opstå forhindringer på din vej. Dit sind vil finde på undskyldninger for at du ikke skal sidde og meditere. Sindet kan for eksempel finde på at sige til dig: "Du spilder tiden. Du kunne lave mad, arbejde, lege eller lave noget andet sjovt eller nyttigt", "Det her er kedeligt" eller "Jeg kommer ingen vejne med det, måske dur jeg ikke til det". Det er helt normalt og noget, som alle praktiserende har oplevet eller vil opleve på et tidspunkt.

Det er umuligt at overdrive den positive virkning af kedsomhed. Det *er* kedeligt at meditere og det *skal* det være. En af formålene med meditation er netop at lære at slå det, jeg har valgt at kalde slavesindet, fra. Slavesindet skal hele tiden holdes beskæftiget, ellers bliver det rastløst, ked af det eller måske vredt. Slavesindet vil hele tiden opnå resultater og er hele tiden på vej et eller andet sted hen.

Slavesindet er en vigtig del af vores væsen, og det, som vi bruger når du skal udføre en konkret opgave med et konkret mål. Det tillader dig at koncentrere dig og holde irrelavante og forstyrrende elementer ude mens arbejdet står på. Men kommer du til at leve i dit slavesind, hvilket jeg er bange for at mange mennesker desværre gør, gør du det umuligt for dig selv at lægge mærke til alle de smukke oplevelser, som verden omkring tilbyder dig, hvert eneste øjeblik.

Når dit sind giver dig forskellige undskyldninger for at holde op med at meditere, skal du blidt men bestemt flytte din opmærksomhed tilbage til den grundlæggende tilstand af observation. I starten vil du meget ofte blive forstyrret og du vil hyppigt skulle vende tilbage. Hav blot tålmodighed med dig selv. Dit sind arbejder i nogle bestemte vanemønstre, som kan være svære at bryde. Når du lærer at slå slavesindet fra og affinde dig med din grundlæggende observerende kedsomhed, vil mulighederne åbne sig for dig helt af sig selv.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar